Mostanában sokat lehet hallani az online marketingről az offline megoldások pedig méltatlanul háttérbe szorulnak. Pedig a marketing egy nagy torta, ami kisebb-nagyobb szeletekből ál, úgy kerek, ha „hagyományos” eszközökben is gondolkodunk. Ilyen offline megoldás a szórólap is. Alap marketing eszköz, szinte a névjegykártya után jön a sorban, de megéri?
“Áh, kidobják azt a zemberek, meg se’ nézik!” Biztosan így van ez? Szerinted minden szórólap elolvasás nélkül landol a kukában? Ha jól csinálod, akkor nem! Gyere mutatjuk hogyan érdemes a szórólapot, mint marketing eszközt használni.
“Kérek 5000 darab, fekete-fehér, A5-ös…”
Ne… Nem ez az első lépés. Egy szórólap ahhoz, hogy megfelelően beteljesítse célját, grafikailag tervezni kell. Először meg kell vizsgálni, hogy mely célcsoportot szeretnénk vele elérni. Utána a célcsoportnak megfelelően ki kell alakítani az üzenetet, amit át szeretnénk adni.
A legtöbb szórólappal az a probléma, hogy unalmas, vizuálisan rosszul átgondolt, nem megfelelően kreatív módon megtervezett, rossz minőségben – viszont nagy mennyiségben – nyomtatott papírdarab, ami ennek következtében nem tudja beteljesíteni a célját. Totálisan érdektelen fecni. Egyenes út a kukába…
Jó, de akkor mi legyen rajta? Hogyan lesz jó egy szórólap?
- A szórólapnak minden esetben 2 oldala van. Sosem szabad üresen hagyni a másik oldalát! Költségben nem jelentős többlet, viszont az emberek mindig megnézik a hátoldalát is.
- Sokféle méretben lehet szórólapot tervezni / nyomtatni, de az esetek többségében megfelelő az A6, A5 vagy a kicsit hosszúkás LA4 méret. Ettől eltérő méretek is működhetnek speciálisabb esetekben.
- A szórólap mindig a céged arculatába illik, szorosan kapcsolódik hozzá. Tartalmazza a logódat, a hozzá tartozó színvilágot, egyeznek a betűtípusok, kiegészíti a nagy egészet. Ez fontos, mert ha láttak már máshol, más felületeken kommunikálni, akkor össze tudják kapcsolni. Nem utolsó sorban pedig így igényes.
- A tartalom fókuszál a termékedre / szolgáltatásodra, de nem kisregény szerűen. Egyszerű, jól értelmezhető mondatokban, lehetőleg minél rövidebben. Sok szöveget kis méretben senki nem fog elolvasni, ezt ne feledd.
- Ha el akarsz adni, akkor nem elég a termékedről / szolgáltatásodról egy jó fotó. Kell emberi arc is.
- Nem árt, ha érdekes tartalommal hívod fel a termékedre / szolgáltatásodra a figyelmet. Ne csak száraz felsorolás legyen!
- Például írhatsz rövid tippeket a termékeddel kapcsolatban.
- Ha kézműves ajándékokat árulsz, akkor írd oda, hogy milyen alkalmakra ajánlod.
- Ha bio élelmiszerekkel, akkor mutasd be kicsit a szervezetre gyakorolt jótékony hatásait.
- Ha modern építési anyagokat forgalmazol, akkor emeld ki pár szóban a különbségeket a hagyományoshoz képest.
- De ott vannak az eddig gyűjtött vásárlói értékeléseid, amiket szintén meg lehet jeleníteni, mondjuk a szórólap hátoldalán.
- Holnap reggelig lehetne sorolni a jobbnál jobb tartalmakat, amik igazán felhívják a figyelmet.
- Végezetül a színes nyomtatás mindig figyelemfelkeltőbb, mint a fekete-fehér. “Nem drágább, csak többe kerül.”
Hány darabot érdemes minimum nyomtatni?
Ez nem ilyen egyszerű kérdés. 100 db is lehet hatékony, de 5000 db is lehet kevés. Lássuk, hogy és hova érdemes “szórni”!
- Egy plázában, nagyobb üzletházban vagy és szeretnél szórólapozni.
Hatékony lehet az első körben, ha az itt működő többi üzletbe teszel ki belőle. Biztosan jóban vagy a többi üzlet tulajdonosával, ismered őket. Felajánlhatod, hogy cserébe Te is teszel ki az ő szórólapjukból.
Ebben az esetben érdemes kicsit vastagabb, igényesebb papírra nyomni (130-160g), hiszen relatíve kevés kell belőle, üzletenként elégséges 20-40 db. Hetente ellenőrizheted a fogyást, pótolhatod, ha szükséges, vagy átrakahatod más üzletbe, ha ott nem, vagy alig fogy. További előny, hogy csak azokat az üzleteket kell felkeresned, ahol biztosan tudod, hogy nagyobb számban megfordul a Te célcsoportod is. - Ha a plázán kívül, mondjuk a belvárosban is szeretnél szórólapozni.
Megtarthatod a fenti módszert, valamivel több szórólapra lesz szükséged. De még mindig nagyon jó az ár/érték arány. - Közepes mennyiségben szeretnéd eljuttatni a szórólapodat a leendő vásárlóidnak a város / városrész / kerület frekventáltabb postaládáiba.
Ebben az esetben igénybe veheted a postai terjesztést – ennek persze külön díja van – vagy megbízhatsz munkatársakat erre a feladatra, így tudsz faragni a költségeken. Erre a célra elegendő 1000-5000 db szórólap, viszont itt már gondolni kell a “remarketingre”. Egy szórás nem szórás. Ajánlott kétszer, háromszor ismételni. Megfelelő a vékonyabb, 100g-os papír, a nagyobb menyiség sokkal kedvezőbb darabáron érhető el. Ezekkel további költséget tudsz megtakarítani. - Nagy mennyiség, teljes szőnyegbombázás.
Minden postaláda játszik, csak a postai terjesztés, vagy külön, erre a célra igénybe vett szolgáltatás hatékony. A darabszám függ a város / kerület nagyságától, de átlagosan 20.000 db felett. A költségek további faragása érdekében használhatsz 90g-os papírt is.
Akkor most a szórólap megéri? Nem lenne jobb a Google-nál elkölteni ezt a pénzt?
Egyszerű a válasz: a metekon múlik minden.
- 1000 db, 2 oldalas, színes szórólap, 90g papíron = 26 Ft/db.
- Nagyságrendileg az emberek 25%-a olvassa el, vagy valamilyen formában értelmezi.
- Ha cégen belül oldjátok meg a terjesztést, akkor az egész költsége: 26.000 Ft.
- 1000 emberből nagyjából 250-et értél el a fenti csomaggal, tehát egy ember elérése 104 Ft-ba kerül.
Most hasonlítsuk össze egy átlagos, Google Ads keresési hálózatban történő kattintási költséggel, ami: 248,6 Ft.
De még egy Google Ads Display hirdetés átlagos kattintási költsége is 117 Ft.
Fentiek alapján kijelenthetjük, hogy a szórólap nem feleslegesen kidobott pénz, sőt…
Most már biztosan kelleni fog szórólap, de ki tervezi meg?
Azon kevés nyomda vagyunk, ahol van komoly, fenti szempontokat figyelembe vevő grafikai tervezés is. Dőlj hátra, teljesen kézben tudjuk tartani az ügyet az elejétől a végéig. Rendelj szórólapot tervezéssel, vagy csak a nyomtatást, segítünk.